середу, 23 вересня 2020 р.

ДО НАРОДНИХ ДЖЕРЕЛ ПО МАТЕМАТИЧНІ ЗНАННЯ

    Схиляєшся перед мудрістю простого народу, який знаходив доступні засоби для морального та інтелектуального розвитку дитини. Вражає цілісність та цілеспрямованість цієї педагогіки. Звернімося хоча б до художнього слова – починаючи від колискових пісень до народних казок. Крім узагальнених понять, кожна з цих форм дає дитині конкретну інформацію – про природу, математику, людські стосунки. Питання математичного розвитку дітей дошкільного віку своїм корінням сягають у класичну педагогіку. 
    Особливе місце серед джерел розвитку методики займає усна народна творчість. Різні лічилки, прислів'я, приказки, загадки, потішки завжди були хорошим матеріалом у навчанні дітей лічби, допомагали сформувати у дитини поняття про число, форму, розмір, час і простір. Наприклад: «Сорока-білобока Кашу варила, Діток годувала. І цьому дала, І цьому дала, І цьому дала, А цьому недала: Ти води не носив, Дров не рубав, Каші не варив, Нема тобі нічого!» Народ створив безліч жартівливих задач, загадок, прислів'їв, в яких використано математичні поняття. Вони перейняті добрим гумором, у них виявляється розум,кмітливість, спостережливість українського народу, відбито його будні та свята. 
    Читаючи малюкові казки, загадуючи загадки, треба звертати його увагу на математичний зміст, що може бути яскраво виражений або дещо прихований у цих творах. Якщо поставити собі за мету зробити цікаві «математичні» добірки малих фольклорних форм, то можна побачити, які вони універсальні у використанні, – їх можна розігрувати за допомогою персонажів настільного театру чи власними силами, за їхніми мотивами можна малювати, ліпити тощо. Звичайно, щоб зібрати літературний матеріал, відповідно оформити його, потрібен час. Але ця копітка робота обов'язково буде винагороджено дитячою зацікавленістю,радістю пізнання та щастям спілкування. Треба добирати літературний матеріал до кожного з розділів, на які умовно поділяють зміст ознайомлення з математичними поняттями: кількість і лічба; величина;геометричні фігури; орієнтування в часі та просторі. Краще почати з колискової. Щаслива та людина, яка змалку чула над своєю головою мамину пісню. Краще почати з колискової. Щаслива та людина, яка змалку чула над своєю головою мамину пісню. 
    «А-а-а,котки два – Шарі, бурі обидва. Один пішов по миші, Другий Юру колише. Що ж ви,котки, зробили, Що ви Юрочку збудили!». Можна запитати дитину: «Скільки було котиків? Скільки котиків пішло на полювання? Скільки котиків залишилося? Як ти думаєш, чому вони збудили Юру?». Можна запропонувати дитині намалювати котиків або зробити аплікацію з геометричних фігур. Запитати, якого, на думку дитини, кольору котики – «шарі-бурі обидва». Якщо вони однакові на колір, то чим можуть відрізнятися (за розміром)? Запропонуйте дібрати ще слова, які б позначали цю кількість: два, обидва, двоє,пара, двійко, удвох. 
    Або така колисаночка: «Ой ну, люлі, люлі, прилинули гулі, та й сіли на люлі. Стали думати-гадати, чим дитину дарувати. Дали їй три квіточки: одну квітку – сонливую, другу квітку – дрімливую, а третюю – щасливую». Скільки голубів прилетіло до колисочки? Котрий голуб приніс сонливую квітку? Скільки квіток було в кожного голуба? Котрий голуб подарував дрімливу квітку? Скільки всього квіток принесли голуби? Котрий голуб дав щасливу квітку? Треба звернути увагу дитини на те, як узгоджуються числівники та іменники – один голуб, три голуби, одна квітка, три квітки. Та намалювати сюжет колискової разом з дитиною. 
    Математичне обігрування колисанок цікаве для всіх. Адже давно доведено, що існує тісна залежність між інформаційною забезпеченістю малюка (сенсорною та словесною),активністю моторики та рівнем розвитку інтелекту. Цікавинки математичного характеру можна знайти і в примовках, мирилках, дражнилках, прозивалках,скоромовках, пісеньках. 
    Діти охоче відгадують загадки. Ця усна поетична форма концентрує в собі матеріал, який потребує міркування, абстрагування, спостережливості, кмітливості,образного мислення. Народна дидактика пропонує безліч загадок математичного змісту. Майже до кожного числа натурального ряду можна дібрати загадку. Що то за звірі, що мають чотири роги і пір'я. (Подушка). 
    «У народній математиці багато задач – жартів, задач – загадок. Їх використання підвищує інтерес до математики, дає змогу внести елементи змагання, створити добрий настрій». На основі таких народних задач можна створити літературні твори для дітей з математичним змістом, наприклад «Біля двору – дві Федори, Біля ґанку – дві Тетянки, Біля річки – дві Марічки, А на лузі дві Ганнусі, Тих дівчаток, ой багато, Порахуйте їх, малята».

Немає коментарів:

Дописати коментар